2016-01-05

Porto Rica luta per paia se detas

Porto Rica, un teritorio de la Statos Unida de America, ia fali paia se detas a la ves du de sinco menses. La isola luta contra un deta enorme e un economia debil.

En la semana pasada, la governor de la isola ia dise ce lo va paia la plu, ma no tota, de la cuasi mil milion dolares cual lo debe, par usa de medios finansial estracomun.

Governor Alejandro Padilla ia proposa ce on dona a la isola diretos de bancarotia como los a la continente. La Congresa SUA va debate esta en la semanas veninte.

En tota, la isola debe sirca 70 mil milion dolares, sur cual Padilla ia dise ce lo no pote paia lo.

La paia la plu grande ier, de 328,7 milion dolares, ia es contra la deta de obliga jeneral.

Plu ca un dui de esta paia ia es fada par prende mone de reservas per otra ajenterias governal, en un move spesial con intende de serti la paia de la deta de obliga jeneral, como garantiada par la constitui.

Como resulta de la manobra, la isola ia fali paia sirca 37 milion dolares de obligas finansial liada a infrastrutur e instituis de developa.

Padilla ia dise ce la isola prepara se per reseta prosedes legal, avertinte ce "cada dolar usada per paia a avocatos va es un dolar nondisponable per paia a creditores".

En menses resente, el ia averti repetente sur un crise umaniste cual risca emerji, e ia recomenda ce la Congresa SUA estende protejes de bancarotia a la teritorio.

Su leges federal, statos e teritorios de la SUA no pote declara se como bancarota, ma sites e emprendes publica sur la continente pote. La emprendes publica de Porto Rica porta detas pesosa, ma no ave la mesma direto de bancarotia.

Republicistes oposa estende esta direto a la isola. La Casa Blanca, an suportante la posible de bancarotia, ia defini ce on no pote ofre un suporta finansial.

La laboras par la partito democrata per aida la isola ia es impedida en debates finansial en desembre.

En cuando la crise de deta sur la isola ia apare, se economia ia bambola, e comentores ia descrive lo como "la Elas de la Caribe".

12,5% de la persones capas de labora sur la isola es nonempleada – sirca la duple de la cuantia en la SUA – e sirca 45% de persones es povre.

La isola fronti un fatura de sirca 400 milion dolares en febrero e un otra, multe plu grande, de 1,9 mil milion dolares en julio.

Padilla ia dise: "Esta no es retorica political; esta es matematica. Lo es multe simple: nos no ave la mone per paia."