2015-03-14

Un siclon ruina la isolas de Vanuatu

Siclon Pam ia bate la arcipelago Vanuatu en la sude de la Mar Pasifica, causante destruis estrema.

Lo ia mata desuples de persones, e es cisa entre la desastres la plu sever en la istoria de la Pasifica.

La siclon ia porta ventas de asta 270 cilometres per ora e deluvias de pluve.

La stradas en la capital, Port Vila, es aora covreda con un marania de tetos, arbores desradisida, e linias eletrical cual ia cade.

On reporta ce, en areas distante, viletas intera ia es destruida.

Un portavose de Unicef ia descrive la siclon como "30 minutos de teror asoluta" cuando lo ia traversa la capital. "Me ia vide cuando la venta ia sutrae la portes liscable de me sala en me otel de tre niveles. Lo ia es asustante."

Ban Ki-moon, la secretor jeneral de la Nasiones Unida, ia dise ce el teme ce la dana e destrui pote es vasta. "Nos espera ce la perde de vive es minima," el ia ajunta en un confere mundal en Japan sur risca e redui de desastres.

Seguente reportas nonconfirmada, 44 persones ia mori en la provinse Penama en la norde-este de Vanuatu.

La ministro de esternas australian ia dise ce la pais prepara envia un ecipo de crise a Vanuatu, si nesesada. "On ave ventas destruinte, pluves, inondas, liscas de tera, ondones, e mares multe turbada, e la tempesta es forte destruosa ala. Nos evalua ancora la situa, ma nos sta preparada per aida."

Tota ses provinses de Vanuatu ia es a vijila masima, tal ce on ia consela ce cadun xerca refuja sin pausa. Miles de persones ia pasa la note en refujas de crise, ma multe plu ia es obligada a esperia la tempesta en se casas propre.

Situada a sirca un cuatri de la distantia de Australia a Hauaii, Vanuatu ave un popla de 267 mil persones sur 65 isolas. Sirca 47 mil abita en la capital.

Esta siclon tropical ia causa ja danas major sur otra isolas de la Pasifica, incluinte Ciribati e la Isolas Solomon.

Tuvalu, un grupo de nove isolas pico a norde-este de Vanuatu, ia declara ance un state de crise pos un aveni de inondas subita causada par la siclon.