2018-03-14

La vive de Stephen Hawking, 1942–2018

La fisiciste famosa Stephen Hawking ia mori a la eda de 76 anios. El ia mori pasosa a sua casa en Cambridge, England en la oras temprana de oji.

El ia batalia la maladia de motoneuron per deveni un de la siensistes la plu respetada e bon conoseda de sua tempo. Un om de umor grande, el ia deveni un ambasador poplal per siensa e ia atende sempre ce sua laboras es jeneral asedable.

Sua libro Un istoria consisa de tempo ia deveni un bonvendeda nonprobable, an si on no sabe cuanto persones ia susede leje asta la fini de lo. El ia apare en alga programes popular televisada, e ia presta sua vose sinteseda a rejistras diversa.

Stephen William Hawking ia nase en Oxford, England a 8 janero 1942. Sua padre, un biolojiste rexercante, ia move de London con sua madre per evade la bombi deutx. Hawking ia crese en London e St Albans e, pos gania un diploma de grado prima en fisica a Oxford, ia vade a Cambridge per fa rexercas posgraduada en cosmolojia.

Como adolesente, el ia gusta es un cavalor e remor, ma cuando el ia es a Cambridge on ia diagnose el con un forma de maladia de motoneuron par cual el ia deveni ultima cuasi intera paraliseda. En 1964, cuando el ia prepara sposi sua sposa prima, Jane, sua dotores ia suposa ce el ave no plu ca du o tre anios de vive restante.

Ma la maladia ia developa plu lenta ca on ia previde. La duple ia ave tre enfantes, e en 1988 – an si alora capas de parla sola con usa de un sintesador de vose, pos un traceotomia – Hawking ia completi scrive Un istoria consisa de tempo, un gida a cosomolojia per nonfisicistes. Lo ia vende plu ca des milion copias, an si sua autor ia es consensa ce on ia descrive lo como "la plu popular de la libros nonlejeda".

El ia descovre la fenomeno cual on nomi aora la radia de Hawking, en cual bucos negra emete enerjia e desapare. El ia es famosa per sua capasia nonusual de imajina solves siensal sin calcula o esperimenta.

Ma la plu atende ia es cisa atraeda par sua "teoria de tota", cual ia sujesta ce la universo evolui seguente leges bon definida. El ia dise: "Esta colie completa de leges pote dona a nos la respondes de esta demandas: Como la universo la comensa? A do lo vade, e esce lo va ave un fini? Si tal, como lo va fini? Si nos trova la respondes de esta demandas, nos va conose vera la mente de Dio."

La fama de Hawking ia es atestada an par La Simpsones – el ia es imajida como bevinte a un bar con Homer, e sujestante ce el considera fura la idea de Homer ce la universo ave la forma de un donut.

El ia apare ance como se mesma en un episodio de la serie comedial Nana Roja de la BBC, e como un ologram de se en Star Trek: La jenera nova. La bande roc Pink Floyd ia usa sua vose sinteseda famosa en la introdui de un canta en sua album The Division Bell de 1994.

Nonprevenida par sua state medical, el ia continua sua labora como Profesor Lucasal de Matematica a la Universia de Cambridge, e en 2001, el ia publici sua libro du – La universo en un casca de noza.

El ia crede ce sua maladia ia trae alga beneficas, disente ce ante cuando el ia developa lo, el ia es noiada par la vive. Ma sua state ia fa ce el deveni nonevitable dependente de otras. El ia loda comun sua sposa, ci ia cura el tra plu ca dudes anios, e amis e relatadas ia es xocada cuando el ia divorsa el per un de sua curores, ci el ia sposi en 1995.

Ja en 2000, Hawking ia es un visitor frecuente a la departe de urjentes en la Ospital Addenbrooke en Cambridge, xercante trata per feris diversa. La polisia ia interoga persones sur alegas ce el ia sufri maltratas parlada e fisical tra alga anios. On ia sabe ce el tende gida sua seja rolante eletrical en modo cuasi iniorante peril, e Hawking ia insiste ce sua feris no es causada par maltrata. On no ia litiga.

En 2007, el ia deveni la tetraplejica prima ci esperia lejeria completa, en un avion spesial desiniada per simula la manca de gravita. El ia dise ce el ia fa esta per coraji la interesa a viaja spasial:

"Me crede ce la vive sur Tera fronti un risca sempre cresente de deveni eliminada par un desastre como un gera nucleal subita, un virus jenetical injeniada, o otra periles. Me pensa ce umanas ave no futur si los no vade a spasio. Donce me desira coraji la interesa publica a spasio."

En 2014, la filma La teoria de tota ia es publicida, fundida en un raconta par Jane Hawking de sua cortea e sposia. Hawking mesma ia encontra la ator Eddie Redmayne en sua preparas per la rol de la siensiste.

En un serie televisada per Discovery Channel, el ia dise ce on ave bon razonas per suposa ce la vive intelijente esiste en otra partes de la universo, ma ia averti ce estrateranes visitante ta fura cisa la recursos de la Tera.

El ia scrive ce el ia ave la maladia de motoneuron tra cuasi tota sua vive adulte, ma el ia clari ce lo no ia impedi el de un familia atraosa e laboras susedosa. "Lo mostra," el ia dise, "ce on no debe perde la espera."