2015-12-13

La trata climal de Paris

En Paris, on ia ateni un acorda sur cambia de clima.

La presidente SUA, Barack Obama, ia descrive lo como "la posible la plu bon cual nos ave per salva la sola planeta cual nos ave".

Xina, la pais la plu contaminante de mundo, ia loda ance la acorda. Ma alga campaniores ia dise ce lo no va sufisi per proteje la planeta.

La trata de Paris intende restrinje la caldi global a min ca 2°C supra la temperatur preindustrial.

Cuasi 200 paises ia partisipa en negosias tensada en la capital franses tra du semanas, preparante la acorda prima cual obliga tota nasiones a redui se emetes.

La acorda, cual es partal legal obligante e partal de vole libre, va deveni ativa en 2020.

Descrivente la acorda como "aspirante", Obama ia dise: "En junta, nos ia mostra lo cual es posible cuando la mundo sta unida." Ma el ia confesa ce la trata no es "perfeta".

Xie Zhenhua, la negosior xef xines, ia acorda ce la trata no es ideal. Ma el ia ajunta: "Esta no preveni ce nos marxa a ante par pasos istorin."

Plu temprana, Xina ia comenta ce paises rica e developada debe ofre plu suporta finansial a paises developante.

Giza Gaspar Martins, la presidente de la grupo cual representa alga de la paises la plu povre de mundo, ia dise: "Lo es la resulta ia plu bon esperable, no sola per la Paises La Min Developada, ma per tota sitadanes de la mundo."

Ma Nick Dearden, dirijor de Justia Global Aora, un grupo campaniante, ia dise: "Lo es scandalosa ce on dora la acorda proposada como un susede, cuando lo sumina la diretos de la comunias la plu debil de mundo e conteni cuasi no parte obligante per serti un clima secur e abitable per jeneras futur."

Alga partes de la acorda va es legal obligante, per esemplo la presenta de un gol de emetes reduida e la revisa periodal de esta. Ma la goles declarada par nasiones no va es obligante.

La medios en la trata inclui:

— Culmina tan pronto como posible la emetes de gases invernerial.

— Reali un ecuilibra entre fontes e consumas de tal gases en la dui du de esta sentenio.

— Restrinje la alti de temperatur global a "un bon pico su" 2°C, e labora per limita lo a 1,5°C.

— Revisa la progresa a cada anio sinco.

— Dona $100 mil milion de finansia climal per anio a paises developante en o ante 2020, prometente plu finansia futur.

Oservores dise ce la atenta de obliga goles de emete a paises ia es un de la razonas xef perce la negosias a København ia fali en 2009. Alora, nasiones incluinte Xina, Barat, e Sudafrica no ia vole suscrive un restrinje sur cual los ia opina ce lo va impedi se crese e developa economial.

La negosias resente ia susede evita acel rua sin sorti par developa un sistem de "contribuis intendeda e nasional determinada". Estas, en cual nasiones resoma se projetas de redui se emetes pos 2020, formi la funda de la trata de Paris.