2019-01-25

La orolojo a du minutos ante la fini de la mundo

En 2019, la Orolojo de Apocalise – un simbol cual representa la probablia de la fini de la mundo – resta a sua punto la plu prosima a medianote en sua istoria, par causa de la “nonormalia nova” cual la mundo fronti entre tal riscas como gera nucleal e clima cambiante.

La orolojo intende averti sur desastres menasante. Lo ia es creada par la organiza Bulletin of the Atomic Scientists (BAS, “Revisteta de la Siensistes Atomal”) en 1947.

On ia anunsia ier sua indica per esta anio: lo resta a la mesma punto como en 2018. BAS ia averti ce “nos normali un mundo multe perilosa”.

Medianote en la orolojo simboli un desastre cual ta fini la mundo. Esta es sola la anio tre en cual la orolojo ia veni tan prosima a acel punto. Lo ia es prima atenida en 1953 pos la proba de bombas de idrojen estrema destruosa par la SUA e la Uni Soviet.

En la anunsia en Washington a jovedi, representores de BAS ia dise ce la posa mantenida de la orolojo es “novas vera mal”.

Rachel Bronson, presidente e dirijor xef de BAS, ia dise: “An si noncambiada pos 2018, on debe no regarda esta indica como un sinia de stablia, ma como un averti brusca a gidores e sitadanes tra la mundo. Esta nonormalia nova es simple tro volatil e tro perilosa per aseta.”

Jerry Brown, governor pasada de California ci servi como presidente dirijal de BAS, ia averti simil: “Nos jua un roleta rusce con la mundo umana.”

En la anunsia, la organiza ia reconose bonis en relatas entre la SUA e Corea Norde, ma ia critica ance tal developas como emetes aumentada de carbono par alga nasiones e fendes diplomata cual continua tra la mundo.

La grupo sita armas nucleal e la cambia de clima como la du menasas major corente per umanas, e averti ce la riscas deveni “malida” par la “usa grandida de gera par informas per sumina la democratia sirca la mundo”.

Herb Lin, un erudita ci rexerca sur siberpolitica e sibersecuria a la Universia de Stanford, ia parla sur la periles spesial de “novas falsa” a la anunsia ier. “Un mundo asustante es un en cual furia e fantasia sustitui per veria,” el ia nota.

A sua inisia, la ago de la orolojo ia indica la minuto sete ante medianote, e on ia move lo a 23 veses a pos.

Longo BAS, la desinia ia es consetida par la artiste Martyl Langsdorf. El ia desira imaji oservas pasionosa cual el ia oia de siensistes sur la efetos de la armas atomal prima de mundo, cual los ia aida developa.

Oji, la comite – composada de fisicistes e siensistes ambiental de multe partes de la mundo – deside ajustas a la orolojo en consulta con sua comite de sponsores, cual inclui lauridas Nobel.